Saturday, August 29, 2009

malaysia tercinta selamanya

Setelah 52 tahun bebas dari cengkaman penjajah asing yang kejam dan zalim, kini Malaysia boleh bebangga dengan segala kemajuan, pencapaian, dan kejayaan yang telah dikecapi anak Malaysia. Kejayaan yang diperoleh adalah hasil rasa cinta kepada negara yang mendalam.
Sempena menyambut kemerdekaan pada tahun ini, kerajaan telah menjadikan

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics



Sebagai tema kemerdekaan yang ke-52. Slogan ini sering disebut-sebut namun fahamkah kita dengan maksud tema ini???Jadi, disini ingin saya terangkan serba sedikit tentang makna slogan kemerdekaan negara kita.








• 1 Malaysia adalah merupakan gagasan yang dibawa oleh YAB Perdana Menteri dalam ucapan pembentukan kabinetnya. Semua rakyat Malaysia perlu menganggap diri mereka adalah bangsa Malaysia yang berfikir dan bertindak dalam satu nada dan satu matlamat.Ciri-ciri demografi seperti negeri, daerah, kaun, agama dan budaya wajar dihindari bagi mewujudkan satu bangsa Malaysia yang berfikiran terbuka serta ingin memajukan Negara secara bersama.

• Rakyat ditakrifkan sebagai semua penduduk sesuatu Negara, anak buah, orang bawahan,orang kebanyakan, orang ramai, orang biasa, pasukan perang dan bala tentera.

• Didahulukan berasal daripada kata dasar dahulu. Dahulu bermaksud yang telah lepas,
lampau atau berlalu, pada masa yang telah lalu. Ia juga bermaksud pertama sekali atau
sebelum melakukan sesuatu, sementara sesuatu, menunggukan sesuatu atau ketika. Misalnya
berjagung-jagung dahulu sebelum padi masak. Makna dahulu yang lain adalah lebih awal daripada, yang paling hadapan, dihadapan sekali ataupun paling awal dan pertama sekali.

• Pencapaian bermaksud apa yang telah dicapai, dihasilkan, diperolehi ataupun prestasi.

• Diutamakan berasal daripada perkataan utama. Utama ialah yang penting sekali, yang terpenting, yang paling baik, amat baik, terbaik.






ERTI KEMERDEKAAN!!!

Erti KEMERDEKAAN ialah pemerintahan sendiri oleh kominiti bagi sesebuah negara yang secara amnya menuntut kedaulatan.
Kemerdekaan turut digunakan untuk membezakan dengan penaklukan yang merujuk kepada sesuatu kawasan sebagai "wilayah" yang dikawal oleh sebuah kerajaan luaran dari segi politik dan tentera. Di samping itu, perkataan ini juga digunakan dalam erti kata yang lebih lemah untuk membezakan dengan hegemoni yang merupakan kawalan sebuah negara secara tak langsung oleh sebuah negara yang lebih kuat.
Kemerdekaan boleh merupakan taraf permulaan bagi sebuah negara muncul (sering kali untuk mengisi kekosongan politik), tetapi sering merupakan pembebasan daripada kuasa yang mendominasi kawasan itu. Dari segi negatif, kemerdekaan juga boleh ditakrifkan sebagai keadaan yang tidak dikuasai oleh kuasa yang lain melalui penjajahan, dasar peluasan kuasa atau imperialisme.
Kemerdekaan boleh diperoleh melalui penyahjajahan, pemisahan atau pembahagian. Walaupun ketiga-tiga ini sering berbetulan dengan kemerdekaan, ketiga-ketiga ini harus tidak dikelirukan dengan pemberontakan yang biasanya merujuk kepada penggulingan pihak berkuasa secara ganas. Ini kekadang hanya bertujuan untuk pengagihan semula kuasa — dengan atau tanpa unsur pembebasan seperti dalam kes pendemokrasian — di dalam sebuah negara dan oleh itu, bentuk negara itu tidak berubah. Umpamanya, Revolusi Oktober Rusia tidak bertujuan untuk memperoleh kemerdekaan negara; sebaliknya Perang Revolusi Amerika Syarikat bertujuan sedemikian.
Autonomi merujuk kepada sejenis kemerdekaan yang diberikan oleh pihak berkuasa yang pada dirinya masih mengekalkan kuasa muktamad terhadap wilayah itu (sila lihat penurunan kuasa). Negeri naungan merujuk kepada kawasan autonomi yang bergantung kepada kerajaan yang lebih besar untuk perlindungannya sebagai kawasan autonomi.
Sebuah negara yang ingin menuntut kemerdekaan daripada pihak berkuasa akan mengumumkan pengisytiharan kemerdekaan, umpamanya Pengisytiharan Arbroath oleh Scotland yang merupakan contoh negara terawal yang masih wujud serta Pengisytiharan Kemerdekaan Amerika Syarikat pada tahun 1776 yang paling masyhur.
Terdapat banyak sebab mengapa sebuah negara atau wilayah hendak menuntut kemerdekaan. Kekecewaan terhadap pihak berkuasa merupakan alasan yang sering dikemukakan oleh gerakan-gerakan pengikut faham pemisahan, tetapi kesusahan ekonomi biasanya adalah yang mencetuskan tindakan gerakan-gerakan ini. Cara untuk menuntut kemerdekaan berbeza-beza dari tunjuk perasaan yang aman ke perang saudara yang ganas.
Tarikh kemerdekaan (atau kekadangnya permulaan pemberontakan) biasanya dirayakan sebagai hari kelepasan negara yang dikenali sebagai hari kemerdekaan.

No comments:

Post a Comment